Płatności bezgotówkowe kartą debetową – na dobre zagościły w naszym codziennym życiu i trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie bez kawałka plastiku. Mają one więcej zwolenników niż przeciwników. Oponenci podnoszą kwestię kosztów posiadania karty płatniczej, a także rejestrację transakcji kartą w systemie bankowym z dostępem dla odpowiednich organów państwa (organy skarbowe, służby). Opłat za kartę w pewien sposób można uniknąć, o czym niżej. Z kolei rejestracji transakcji już nie.

Zwolnienie z opłat bankowych

Przeważnie banki naliczają opłatę miesięczną za korzystanie z karty płatniczej oraz prowadzenie rachunku. Jednakowoż klient może tych opłat uniknąć, jeśli będzie aktywnie korzystał z karty płatniczej, tzn. płacił bezgotówkowo kartą w punktach handlowo-usługowych. Np. Kowalski nie poniesie miesięcznej opłaty za obsługę karty w banku X, jeżeli w danym miesiącu dokona transakcji bezgotówkowych kartą na kwotę min 250 zł. Zapisy o podobnym charakterze znajdują się w ofertach znakomitej większości instytucji bankowych.

Bezpieczeństwo

Płacenie kartą jest znacznie bezpieczniejsze aniżeli gotówką. Transakcje plastikiem powyżej 50 zł wymagają autoryzacji za pomocą PIN-u. Noszenie większej ilości gotówki w portfelu zwiększa ryzyko ich utraty, gdyż widok takich pieniędzy stanowi pokusę dla potencjalnego złodzieja. W przypadku kradzieży portfela pieniądze znajdujące się w nim są praktycznie nie do odzyskania. Natomiast w razie kradzieży karty możemy ograniczyć ryzyko utraty pieniędzy. Kartę możemy szybko zastrzec, wykonując telefon do banku bądź udając się do placówki. Ponadto, mamy ustawione dzienne limity płatności kartą do określonej kwoty, czyli nie stracimy większej kwoty niż ta wynikające z limitu. Dodatkowo możliwość wyłączenia płatności zbliżeniowych oraz limit pojedynczej transakcji zbliżeniowej do 50 zł stanowi istotny bufor bezpieczeństwa.

Usługa chargeback

Jeżeli nabywamy produkty i usługi za pomocą płatności kartą, to mamy możliwość skorzystania z usługi chargeback. Chargeback, jak sama nazwa mówi – to obciążenie zwrotne – zwrot środków na nasze konto / kartę. Gdy kupiony przez nas produkt (usługa) ma wadę fizyczną lub prawną, lub nie otrzymaliśmy produktu w ogóle etc. – możemy żadać zwrotu naszych środków w kwocie odpowiadającej wartości produktu / usługi, po wcześniejszym złożeniu reklamacji dla sprzedawcy. Zwrotu dokonuje wystawca karty, tj. VISA, MasterCard, a cała procedura odbywa się za pośrednictwem banku, w którym mamy konto.

Więcej informacji o chargeback.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chargeback

Wygoda i oszczędność czasu

Dokonywanie płatności za zakupy kartą jest wygodniejsze w porównaniu do gotówki, zwłaszcza jeśli kwota zapłaty jest wysoka. Wystarczy tylko przyłożyć kartę do terminala, a przy kwotach od 50 zł wzwyż podać pin i zatwierdzić. I gotowe. Sprzedawca nie musi przeliczać przekazanej mu kwoty ani wydawać nam reszty, co ma istotny wpływ na skrócenie czasu transakcji.

Kontrola wydatków

Używanie karty zapewnia nam lepszą kontrolę wydatków. Wszystkie realizowane transakcje są odnotowywane w systemie bankowości elektronicznej i mobilnej. W każdej chwili możemy przejrzeć historię transakcji/ rachunku i zobaczyć na co wydawaliśmy w danym czasie pieniądze. Płatności gotówkowe nie są rejestrowane w systemie bankowym po stronie klienta, co uniemożliwia dokonanie ich przeglądu. No chyba że ktoś prowadzi własny dzienniczek 🙂

Premie ze strony banków

Banki organizują okresowe lub stałe programy rabatowe (zniżkowe) oraz zwrotowe. Płacąc kartą w określonych punktach możemy uzyskać rabat przy zakupie produktów i usług (programy rabatowe). Dokonując płatności kartą na wyznaczone kwoty w ciągu miesiąca, możemy uzyskać zwrot części wydatków za zakupy (programy zwrotowe). Czasami banki uzależniają zwrot części (procentu) płatności kartą od stałego wpływu wynagrodzenia na konto, np. przynajmniej 1000 zł w miesiącu.